بهینه سازی یک صفحه یا مقاله در وب سایت تان و یادگیری اینکه چگونه در صفحه اول گوگل باشیم یک حرکت مستقیم و روبه جلو است. ممکن است که شما یک کارشناس خوب سئو را برای انجام این خدمات استخدام کنید، اما با عمل به نکاتی که ارائه می کنیم خودتان هم می توانید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید.
اگر شما می خواهید در صفحه ۱ گوگل قرار بگیرید بعید است اتفاق بیافتد، مگر اینکه سایت شما برای عوامل رتبه بندی موتور جستجو گوگل بهینه سازی شده باشد.
مهمترین عوامل رتبه بندی برتر بودن یک صفحه برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل
این آموزش رتبه اول در گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری را برای شما تضمین نمی کند؛ اما به شما خواهیم گفت چه اقداماتی انجام دهید تا در صفحه اول گوگل قرار گیرید.
مردم به دنبال اطلاعاتی هستند که هم مرتبط باشد و هم به خوبی ارائه شده باشد اگر شما می خواهید قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را تجربه کنید پس باید هم در چشم گوگل و هم از چشم بازدید کنندگان وب سایت تان خوب به نظر برسید، کافی است این مراحل ساده را دنبال کنید.
فاکتورهای سئو یک صفحه و نمایش سایت در صفحه اول گوگل
۱- آدرس وب سایت
۲- تگ عنوان
۳- داشتن متا تگ توضیحات مناسب
۴- استفاده از تگ H1
۵- کلمات کلیدی
۶- تگ Alt
۷- لینک سازی داخلی
۸- لینک سازی خارجی
۹- سرعت سایت
۱۰- نقشه سایت
آدرس وب سایت
نام دامنه شما باید کوتاه و شیرین باشد. همچنین اگر شما بتوانید آدرس URL محصول، پست و یا خدمات تان را کوتاه نگه دارید این امر کمک کننده است.
با این حال، برای بازاریابی داشتن یک نام دامنه کوتاه خوب است، اما ضروری نیست. چون بعضی از برندها در عین داشتن نام دامنه طولانی وبسایت محبوبی ایجاد کرده اند.
اما مهمتر از همه، موتورهای جستجو و بازدید کنندگان موقعی وب سایت شما را ساده تر پیدا می کنند که شما از URL هایی استفاده کنید که با دقت کل محتوای صفحه شما را توصیف کند؛ منظور ما کلمات کلیدی است. کلماتی که به وضوح و به طور خاص آنچه شما انجام می دهید توصیف کند.
به عنوان مثال: برای هر دوی بازدید کننده و گوگل خیلی بهتر است که محتوای صفحه شما را از روی ان بفهمند.
راز داشتن کلمه کلیدی جذاب بصورت رایگان و بدون نیاز نرم افزار پیچیده؟ از دوستان و خانوده تان بپرسید اگر بخواهند درباره آن موضوع در گوگل کلماتی تایپ کنند، از چه عباراتی استفاده می کنند.
URL ها برای کمپین های سئو شما بسیار حیاتی هستند پس مطمئن باشید که از URL هایی استفاده می کنید که کار را برای ایندکس کردن صفحات توسط گوگل ساده کنند. این بدان معناست که نرویم از نقطه و نشانه های غیر ضروری در URL استفاده کنیم چون گوگل نمی تواند انها را بخواند.
بنابراین، شما می توانید با استفاده از رایج ترین عبارات و زبان عمومی آن را برای گوگل آسان کنید.
باید از پسوند.com یا.net استفاده کنم یا انواع دیگر؟
اول از خودتان بپرسید: آیا کسب و کار شما در تلاش برای جذب یک بازار محلی است؟
اگر شما دارای یک موقعیت واقعی و محلی هستید و مخاطبان هدف شما در ایران هستند، گزینه بهتر این است که از دامنه های.ir استفاده کنید؛ و اگر هم شما یک سایتی دارید که مبادرت به فروش محصولات دیجیتال مثل دانلودی می کند، پس شاید.com یک گزینه بهتر با توجه به داشتن مخاطبان گسترده تر باشد.
از طرف دیگر باید بدانید که دامنه های.com باعث می شود رقابت تان افزایش یابد.
فقط خواننده نباشید! برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل باید عملگرا باشید. هنوز راه حل های دیگری هم مانده که باعثبهبود جایگاه سایت شما در گوگل خواهد شد که در ادامه برای شما ارائه خواهیم داد.
چگونه با سئو تگ عنوان به صفحه اول گوگل بیاییم
تگ عنوان یک مرجعی برای عنوان صفحه شما است. برچسب عنوان در چند کلمه به گوگل می گوید صفحه شما در مورد چه چیزی هست. اگر شما به Google نگویید، خودش یک چیزی برای شما حدس می زند.
اولین و مهترین نکته
شما نمی خواهید گوگل آن را حدس بزند.
به طور پیش فرض در اکثر سیستم های مدیریت محتوا (وردپرس، جوملا. آپادا و غیره) کد شما جایی باید در نزدیکی بالای صفحه باشد گوگل و دیگر موتورهای جستجو می خواهند یک ساختار عنوان سازگار از بالا به پایین ببینند. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.2
تگ عنوان برای گرفتن بهترین نتایج تنها باید یک بار در هر صفحه استفاده شود. اگر سایت شما یک بخش جداگانه برای عنوان خود فراهم می کند، تگ عنوان می تواند از تگ H1 تیتر متفاوت باشد- همانطور که اکثر سیستم عامل ها به همین طریق اند.
اگر شما یک عنوان فراهم نکنید، گوگل در انتخاب عنوان برای شما تصمیم می گیرد. شما که این را نمی خواهید!
موثر ترین عناوین صفحه طولی بین ۳۰-۶۵ کاراکتر دارند که شامل فاصله هم می شود. عناوین خود را مختصر نگه دارید و مطمئن شوید که حاوی بهترین کلمات کلیدی تان هستند. هر صفحه باید عنوان منحصر به فرد خود را داشته باشد.
گوگل عنوان ها را تا جایی که در یک عنصر بلوک که ۵۱۲ پیکسل است به نمایش می گذارد و حتی یک نقطه جلوتر نمی رود؛ بنابراین هیچ رقم طلایی برای تعداد کاراکترهایی که در عنوان باید نمایش داده شود وجود ندارد. گوگل از شمارش ۷۰ کاراکتر در عنوان استفاده می کند – که در ۲۰۱۱/۲۰۱۲ تغییر کرده است.
اگر شما می خواهید اطمینان داشته باشید که تگ عنوان شما کامل در گوگل به نمایش درآید، بیشتر از ۶۵ کاراکتر در نظر نگیرید.
تگهای عنوان برای سئو و بهینه سازی سایت در گوگل بسیار مهم است؛ و جزو مهم ترین عناصری هستند که در آنها باید کلمات کلیدی خود را استفاده کنید. گذشته از تعریف ساده توصیف یک صفحه، تگ عنوان چه مواردی را فراهم می کند؟
سه مزایای مهم:
• ارائه توضیحات مختصر از صفحه (۶۵ کاراکتر) برای هر دوی کاربران و ربات ها.
• ایجاد محتوای غنی از کلمات کلیدی که برای طبقه بندی محتوای موتورهای جستجو فوق العاده است
• وقتی که در یک صفحه نتیجه جستجو می آید تیتر مناسب برای توصیف صفحه فراهم می کند
تاثیر تگ توضیحات درآوردن سایت به صفحه اول گوگل
تگ توضیحات در صفحه شما ظاهر نمی شود. فقط در سورس کد های صفحه ظاهر می شود، وقتی گوگل آن را می خواند تصمیم گیری می کند سایت یا مقاله شما در مورد چه چیزی هست.
از کلمات کلیدی برای بهینه سازی صفحه استفاده کنید
تگهای توضیحات به این دلیل مفید هستند که اغلب دیکته می کنند که صفحات شما در نتایج جستجو چطور نشان داده شود. برای اثربخشی مطلوب، تگ توضیحات باید ۷۰-۱۶۰ کاراکتر باشد.
متای توضیحات شما باید مختصر و حاوی بهترین کلمات کلیدی و یا هم معنی که به وضوح مرتبط هستند باشد. همچنین تگ توضیحات شما باید شامل یک دعوت به اقدام باشد. اگر می خواهید مردم بر روی صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک کنند، بگویید چیکار کنند!
استفاده از دعوت به اقدام
استفاده مواردی مثل: “برای … اینجا را کلیک کنید” ، “همین حالا … و دریافت کنید” و یا “سفارش ارزان …” یا ” خواندن مقاله ما در مورد … “
اطمینان حاصل کنید که هر صفحه از وب سایت شما توضیحات متا مربوط به خودش را دارد تا از از هر گونه محتوای تکراری جلوگیری شود. گوگل شما را برای استفاده از محتوای تکراری در تگ توضیحات مجازات نخواهد کرد.
با این حال، اگر شما محتوای تکراری داشته باشید گوگل برای شما تصمیم می گیرد که برای یک موضوع خاص کدام صفحه را نشان دهد. باز هم شما نمی خواهید گوگل تصمیم بگیرد چه چیزی در نتایج جستجوی خود ظاهر کند.
برای دیدن عنوان سایت و یا تگ توضیحات، به سادگی با استفاده از دکمه سمت راست ماوس خود سورس کد (یا Source Code) را انتخاب و سپس کنترل F را بزنید. بعد کلمه مورد نظر خودتان را تایپ کنید، مثلا برای عنوان title و برای تگ توضیحات به دنبال description باشید. در انجا تنظیماتی که انجام داده اید و آنچه در نتایج موتورهای جستجو به نمایش درخواهد آمد، مشاهده خواهید کرد.
تگ H1 : راز اصلی نمایش سایت در صفحه ی اصلی گوگل
این تگ نشان دهنده عنوان مقاله شما و انچه در صفحه وب شما به نظر می رسد، می باشد؛ و ممکن است با تگ عنوانی که برای صفحه انتخاب کرده اید متفاوت باشد.
با این حال، اگر شما در قسمت تگ عنوان (متا عنوان) چیزی را وارد نکرده باشید اغلب عنوانی که گوگل برای مقاله شما در نتایج جستجو در نظر می گیرد تگ H1 است.
اگر شما از یک تگ عنوان جداگانه به منظور استفاده از نتایج جستجو استفاده کرده باشید مقداری انعطاف پذیری در اینجا برای افزایش طول مقاله خود و یا استفاده تغییرات دقیق و ظریف از کلمات کلیدی تان که تمایل دارید رتبه بگیرد، خواهید داشت.
تگهای H1 به Google می گوید در صفحه شما چه چیزی مهم است. در واقع پشتیبانی از تگ عنوان شما هست. علاوه بر این تعداد دیگری از تگهای H نیز در صفحه شما وجود دارد که شامل (H2, H3, … H6) هستند و با افزایش شماره انها از اهمیت استفاده شان کم می شود و روند استفاده شما در صفحه نیز باید ترتیب نزولی داشته باشد.
از تگ H1 فقط یک بار در آن صفحه سایت استفاده کنید. از تگ H2 برای عنوان های فرعی اصلی و از تگ H3 برای رده بندی کلی زیر عنوان ها استفاده کنید.
مواردی که باید به خاطر داشته باشید
اهمیت یک تگ H1 : تگ H1 مهم ترین برچسب در صفحه است و هرگز نباید در یک صفحه نادیده گرفته شود. ربات های جستجو توجه ویژه ای به کلمات مورد استفاده در تگ H1 دارند پس باید مثل تگ عنوان حاوی شرح عمومی از محتوای صفحه باشد و حتما از کلمات کلیدی در آن استفاده شده باشد.
ارتباط: ربات های موتور جستجو به بررسی و ارتباط تگ هدر با محتوای مرتبط با آن می پردازند؛ و چک می کنند که میزان سازگاری کلمات کلیدی بین تگ عنوان و دیگر بخش های صفحه چقدر است.
ایجاد تجربه کاربری بهتر: تگهای عنوان به کاربر ایده روشنی ازآنچه محتوای صفحه است، میدهند. با توجه به اینکه موتورهای جستجو اهمیت زیادی برای تجربه کاربر در یک سایت قائل هستند بنابراین استفاده از تگهای عنوان جزو مؤلفههای مهم سئو و نمایش سایت در صفحه اول گوگل است.
کلمات کلیدی و عبارات دنبالهدار
کلمات کلیدی تشکیلشده از حروف و جملاتی هستند که توسط کاربران و موتورهای جستجو باهدف هدایت به سایت شما تایپ میشوند. در دنیای بازاریابی وب، اینطور کلمات میتواند هم شامل کلمات کوتاه و هم شامل کلمات دنبالهدار باشد.
یک مثال از یک کلمه کلیدی کوتاه ممکن است، “آموزش سئو ” باشد. اگر در صفحه شما درباره آموزش سئو صحبت میشود، شما میخواهید مطمئن شوید این کلمه در صفحه شما – در حد اعتدال به نظر برسد. اگر مقاله شما دارای ۵۰۰-۷۵۰ کلمه باشد تکرار چهار بار این کلمه کلیدی ممکن است کافی باشد.
کلمه کلیدی “آموزش سئو” ممکن است به شدت رقابتی باشد، مگر اینکه سایت شما دقیقاً با نام، “www.seotraining.com” باشد (البته نه برای کلمات فارسی) ممکن است هم بخواهید برای ساخت صفحه خود از کلمات کلیدی دنبالهدار استفاده کنید.
کلمات کلیدی دنبالهدار جملات طولانیترند و اغلب برای کسب رتبه و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل برای شروع آسانترند؛ که اینها شامل جملات یا عباراتی هستند که کاربران ممکن است در موتورهای جستجو تایپ کنند مانند. “خرید دوره آموزش سئو ارزان “. ” فیلم آموزش سئو پیشرفته”.
زیبایی استفاده از کلمات کلیدی دنبالهدار راحتی برای رتبهبندی در روزهای اولیه میباشد. اگر در تمام صفحات مرتبط در سایت شما استفاده شوند، آنها برای سایت آتوریتی ایجاد میکنند و یک روز خودبهخود باعث میشود برای “آموزش سئو” در صفحه اول گوگل قرار بگیرید و رتبه کسب کنید.
در یک بازار واقعاً رقابتی ممکن است لازم باشد از جملات حتی طولانی تر مانند، “چطور میتوانم دوره آموزش سئو ارزان دریافت کنم” استفاده کنید، البته کاربران کمتر این جمله را تایپ میکنند، اما این معمولاً بهترین راه برای ایجاد آتوریتی در شروع بازار هدفتان میباشد.
شما همچنین میتوانید از کلمات مترادف به عنوان بخشی از استراتژی کلی در مطالب خود استفاده کنید.
همچنین شما میتوانید با استفاده از ابزار یافتن کلمات کلیدی در گوگل کیورد پلنر از کلمات کلیدی مشترک پس از باز کردن یک حساب کاربری استفاده کنید. شما همچنین میتوانید با استفاده از ویژگی جستجوهای مشابه (مرتبط) که در پایین صفحه جستجوی گوگل ظاهر میشود استفاده کنید.
اگر شما واقعاً میخواهید کارها را سادهتر کنید، فقط کافی است که یک نگاه به تبلیغات و عبارت استفادهشده در آنها بی اندازید. چراکه افراد با پرداخت پولهای زیاد برای نشان دادن تبلیغات و تحقیقات خود در صفحه اول گوگل در تلاشاند و شما به راحتی به آن دست مییابید.
کلمات کلیدی هدف خود را محدود کنید.
شما میخواهید که کلمات کلیدیتان به طور طبیعی در مقدمه و طول مقاله پخش شده باشد.
هر صفحه در سایت شما باید با استفاده از یک کلیدواژه یا عبارت کلیدی واحد بهینه شده باشد؛ بنابراین، سعی نکنید برای کسب رتبه از “آموزش سئو”،” کلمات کلیدی ” و “بهینهسازی سایت” همه در یک صفحه استفاده کنید.
به این خاطر که این تلاش شما را بیهوده میسازد؛ و تکرار بیش از حد این موضوع باعث میشود گوگل نتواند حدس بزند شما دنبال کسب رتبه برای چه کلمهای هستید و یا برای چه عبارتی میخواهید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید؛ بنابراین در یک زمان از یک کلمه کلیدی دنبالهدار و دو کلمه کلیدی کوتاه استفاده کنید و بعد از عبارات دیگر و یا مترادف به عنوان کلمات کلیدی پشتیبان استفاده کنید.
به عنوان مثال، مقالهای که در حال حاضر دارید میخوانید برای “چگونه در صفحه اول گوگل باشیم” بهینه شده است و تلاش ما این است که به مرور آن را برای کلمه کلیدی کوتاهتر مثل”صفحه اول گوگل” دارای رتبه کنیم.
تگ Alt و سئو تصاویر
تگهای Alt شبیه تگ عنوان و تگ توضیحات هستند. آنها به گوگل کمک میکنند تا تصاویر را درک کند؛ بنابراین از اینها بر روی هر تصویر و به صورت متفاوت استفاده کنید.
مهمتر از همه، مطمئن شوید که آنها را به مقاله یا محصول شما مربوط هستند و کلمات کلیدی اصلیتان در آنها استفاده شده باشد.
به عنوان مثال، “آموزش سئو” یک تگ ALT مناسب (ویژگی) برای عکس شما است اگر واقعاً یک عکس از آموزش سئو گذاشته باشید. “دوره آموزش سئو ارزان” هم میتواند یک برچسب خوب برای استفاده در تگ عنوان تصاویر باشد.
ویژگی تصویر نیز سایت شما را کاربرپسند تر میکند. کسانی که دچار نقص در بینایی و کسانی که تصاویر را خاموش کردهاند (برای جلوگیری از تبلیغات) میتوانند با شنیدن متن تصویر یا دیدن آن بر روی صفحهای که ظاهر میشود متن را دنبال کنند.
احتمال ظاهر شدن تصاویر شما در نتایج جستجوی تصویر گوگل بیشتر میشود. که این حتی یک فرصت خوب است، به خصوص اگر شما به دنبال این هستید که محصولاتتان به صورت تصویری دیده شود.
بهینه سازی لینک های داخلی سایت
لینک های داخلی لینک های هستند که در یک صفحه از سایتتان به دیگر اطلاعات در سایت تان اشاره دارد. در واقع اینها بک لینک هایی هستند که به گوگل میگویند که شما اطلاعات مهم دیگری دارید و گوگل باید به آنها هم نگاه بی اندازد.
این نوع از لینک ها به سه دلیل مفید هستند:
• به کاربران اجازه میدهد تا در وب سایت شما حرکت کنند.
• آنها کمک به ایجاد سلسله مراتبی از اطلاعات برای وب سایت میشوند.
• در گسترش لینک های توصیهشده (قدرت رتبهبندی) در سراسر وب سایت موثرند.
هر کسی که تا حالا یاد گرفته چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیرد این درس را هم یاد گرفته که: لینک های داخلی کمک میکند تا پایه و اساس تمام تلاشتان را در بهینهسازی سایت ببینید.
این اجازه میدهد تا شما به موتورهای جستجو نشان دهید که کدام صفحه از مطالب شما دارای بالاترین اولویت هست و همچنین بگویید کدام صفحات به لحاظ محتوا به هم وابسته هستند.
این سیگنالها در نسبت دادن ارزش و معنا به صفحات شما برای موتورهای جستجو فوقالعاده مفید هستند، و اگر شما وقتی کافی برای مدیریت این سیگنال از طریق استراتژی لینک سازی داخلی قرار ندهید، از چشم موتورهای جستجو هم دور خواهید ماند.
پس حیف است در مدت زمان محدودی که گوگل صرف گردش در سایت شما میکند، آخرین چیزی که شما ازش میخواهید این باشد موارد مورد نظر برای کسب رتبه صفحات و قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل اشتباه صورت پذیرد.
بنابراین گوگل تنها عامل رتبه دادن به شما نیست بلکه شما هم از بازدید کنندگان تان میخواهید از طریق الگوریتمهای داخلی گوگل شما را در اولین صفحه نتایج گوگل قرار دهند.
اگر فکر می کنید در فاکتوهای بالا آوردن سایت در صفحه اول گوگل نکات دیگری وجود دارد لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.